Det som aldrig kommer tillbaka..

"En sommar är aldrig lik den andra. Den tid som har varit kommer aldrig tillbaka. Det är med vemod  jag skriver detta till dig min kära men så är saningen, hur svår den än är. Jag är medveten om hur du längtar och jagar efter de svunna tiderna och efter det äldre. Men min kära du förstår , du kan aldrig finna det som redan har varit, det som aldrig mer kommer tillbaka. När du får detta brev är det mycket troligt att du brister i gråt , för det är hårda ord jag ger dig, men jag önskar inget hellre än att få sitta vid din sida och trösta dig. För mig är detta dock omöjligt med tanke på den plats jag nu befinner mig på. När jag nu ändå skriver till dig min kära måste jag också medela något tråkigt. Det var ju sagt att jag skulle fara hem till dig i oktober , jag är nu rädd att jag måste stanna tills december efter som den hemska olyckan du med största sanolikhet har hört talas om orsakade stora förödelser. Detta måste ordnas och jag, min kära blev huvudman över detta. .Men ännu än gång innan jag avslutar detta brev vill jag säga dig att du ej ska drömma om ting som aldrig någonsin återkommer. Dina drömmar fördärvar dig, du måste leva i den tid du och jag är i nu. Din svunna tid återkommer aldrig dina dagdrömmerier om 1700-talet hjälper inte, tiden reser inte tillbaka hur mycket du än önskar. Det som har varit kommer aldrig tillbaka, min kära."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback